Ładowanie

1:72 Renault FT gazowy

1:72 Renault FT gazowy

O historii Renault FT parę słów napisałem we wcześniejszym poście, więc teraz tylko to co udało się znaleźć w czeluściach Internetu o polskiej konstrukcji na podwoziu FT, jaką był czołg dymotwórczy.

Powstał on w 1926 roku. Przebudowy dokonano w Wojskowym Instytucie Gazowym. Po raz pierwszy czołg zaprezentowano 5 lipca 1926 roku w Rembertowie. Czołg wywołał spore poruszenie w światowej prasie wojskowej. Był on jednak nawiązaniem do taktyki wojny pozycyjnej, w której miałby rację bytu. Ponieważ polska taktyka wojenna była oparta na doświadczeniach z wojny 1919-21, czołg został przetestowany i ostatecznie zdemontowany.

Przebudowa polegała na usunięciu wieży i skrzynek z amunicją, we wnętrzu zamontowano cztery zbiorniki na gaz (zawierające najprawdopodobniej amoniak), na zewnątrz natomiast na burtach dwa duże zbiorniki zawierające dwutlenek siarki lub chlorowodór, nie udało mi się ustalić jednoznacznie składu mieszanki używanej do wytworzenia dymu. Pomiędzy zewnętrznymi zbiornikami umieszczono dwudyszowy fumator. Załogę stanowiły dwie osoby.

Model wykonany został w skali 1/72. Kadłub i podwozie to model FtF, który wymagał niewielkich przeróbek polegających na wykonaniu otworu po wieży i przeniesieniu tłumika. Wyposażenie dymotwórcze wykonałem od podstaw, z kształtowników hips, pisaków, Malowanie to farby Tamiya oraz Pactra na zbiornikach zewnętrznych. Ślady eksploatacji wykonałem suchymi pastelami.

Share this content: